sobota, 28 sierpnia 2010

Dormitorium braci Quay

24 lipca byłam na otwarciu wystawy braci Quay  - Dormitorium, można było na niej zoabczyć plany filmowe animacji lalkowych braci oraz kilka eksponatów z filmów aktorskich.
Wystawa trwa do dzisiaj a znajduje sie w galerii BWA Design we Wrocławiu. Relacja jak zwykle spóźniona, ale mniejsza o to, powiem krótko, było wspaniale, a to głównie dlatego, iż pare dni później w tym samym miejscu było spotkanie z braćmi, co pozwoliło nieco bliżej poznać legendy animacji stop-motion. Ja byłam tak zestresowana, że nie zadałam ani jednego pytania, ale zdobyłam sie na odwage i poprosiłam o autograf na książce o ich twórczości. Czułam się jak nawiedzona nastolatka prosząca swojego idola o wpis w pamiętniku. Śmieszne nieco to było, ale mnóstwo radości mi przysporzyło.
Jednym z pytań zadanych przez zgromadzonych było coś w stylu... "Jak że współpracujecie ze sobą od wielu lat, to czy zdarzają się między wami kłótnie."
odp.: "Bracia Quay to dwa ciała, lecz jedna osoba, my się nie kłócimy, cały czas powtarzamy, że nie mamy imion, imiona nadali nam organizatorzy festiwalów" (to tak w moim dowolnym tłumaczeniu i jak to mniej więcej zapamiętałam :))

Poniżej pare zdjęć z wystawy.

Ekspozycja w hm... "szafce" zaprojektowanej do tego celu przez Olafa Brzeskiego.

Plan z animacji "Gabinet Jana Svankmajera" 1984, (dla wiadomości kto nie zna, polecam prace tego wspaniałego czeskiego animatora)

Set z chyba najsłynniejszej animacji braci Quay, z "Ulicy krokodyli" 1986 na podstawie prozy Bruno Shulza.

Opiłki żelaza wykorzystane w animacji "Dramolet (Stille Nacht I)" 1988

Krótka animacja przygotowana dla BBC "Kaligraf" 1991

 "Epos o Gilgameszu / pioseneczki naczelnika hunar Louse albo ta nienazywalna miotełka" 1985, postacie urzędnika (postać wzorowana na pracach malarza z nurtu Art Brute) i Gilgamesza



"Próby do wymarłych anatomii" 1987

Krótka notka na temat braci Quay, która wzięłam ze strony www.pik.wroclaw.pl:
Bracia Quay (1947 Filadelfia USA) - są bliźniakami. Studiowali w Filadelfii, kontynuowali naukę w Royal College of Art w Londynie, gdzie w latach 70. reżyserowali swoje pierwsze krótkie metraże. W latach 80. produkowali reklamówki telewizyjne (dla Honeywell, Walkers Crisps i Dulux Wood Protection), wideoklipy (najsłynniejszy - do piosenki Petera Gabriela Sledgehammer) i animacje, które przyniosły im popularność - Gabinet Jana Švankmajera, Ulica krokodyli. W 1995 odbyła się premiera ich pierwszego filmu fabularnego Instytut Benjamenta, nagrodzonego Bronze Horse w Sztokholmie oraz nagrodą jury na festiwalu Fantasporto. Kolejny pełnometrażowy film aktorski braci to Stroiciel trzęsień ziemi. W swojej twórczości inspirują się literaturą, szczególnie prozą Bruno Schulza, ostatnio Stanisława Lema.

Brak komentarzy: